Relaties aangaan
Voor Stanislavski is het toverwoord binnen relaties: het vermogen tot aanpassen. Dit aanpassingsvermogen speelt zich op verschillende niveaus af. Wij onderscheiden vijf vormen van interactie:
Onder aanpassing verstaat Stanislavski: "Zowel de innerlijke als de uiterlijke middelen die mensen gebruiken om zich op elkaar in te stellen in een diversiteit (c.q. verscheidenheid) van verhoudingen (c.q. relaties) en tevens als hulpmiddel van het zoeken van een object".
Wat is het doel van aanpassing? Door je aan te passen aan de gegeven omstandigheden, kun je onder andere de aandacht trekken van degene met wie je in contact wilt komen; en\of je partner in de stemming krijgen om op jou te reageren; en\of het tot uitdrukking laten komen van (levende) innerlijke gevoelens en gedachten; en\of non-
"Bij alle vormen van communicatie, zelfs met onszelf, nemen we onze toevlucht tot methodes om ons aan te passen, omdat we noodzakelijkerwijs rekening moeten houden met de gemoedstoestand waarin we ons op een gegeven moment bevinden." Stanislavski
"Elke acteur heeft zijn eigen bijzondere kenmerken. Ze komen uit hemzelf voort en ze zijn verschillend van oorsprong en waarde. Mannen, vrouwen, ouderen, kinderen en verwaande, bescheiden, opvliegende, prikkelbare en rustige mensen hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Elke verandering in de omstandigheden, achtergrond, plaats van handeling of tijd, veroorzaakt een overeenkomstige aanpassing. Je past jezelf in het holst van de nacht, als je alleen bent, anders aan dan overdag, in het openbaar. Wanneer je in een vreemd land komt, weet je jezelf aan te passen op een manier die past bij de omstandigheden waarin je je bevindt. Voor elk gevoel dat je uitdrukt is, zodra je het uitdrukt, een heel eigen ongrijpbare vorm van aanpassing nodig. Elk soort van communicatie, zoals communicatie in een groep, of met een denkbeeldig, aanwezig of afwezig object, vereist een eigen specifieke aanpassing. We gebruiken al onze vijf zintuigen en alle elementen van onze innerlijke en uiterlijke make-
De vijf vormen van interactie:
Ad.[2] + [4]: interactie tussen jezelf en de andere speler(s) en de interactie tussen je personage en de overige personages:
In het eerdere gedeelte van de cursus hebben we gezien dat een relatie iets strikt persoonlijks is tussen jou en de ander. Datzelfde geldt ook voor het personage dat je neerzet op het toneel, in relatie tot een ander personage. Om adequaat te kunnen handelen moet je jezelf steeds blijven aanpassen: aan de veranderende omstandigheden, aan de tijd en aan elk persoon afzonderlijk. Dat wil zeggen dat je jezelf (snel) moet kunnen inleven in een bepaalde situatie, handeling en/of interactie; en jezelf dusdanig weten aan te passen dat je tot het wezenlijke van de ander door kunt dringen. Waarbij het contact als overtuigend, echt en eerlijk op de toeschouwer overkomt!
"Om te bewijzen hoe belangrijk deze aanpassingen zijn in ons creatief werk, wil ik hier nog aan toevoegen, dat veel acteurs met beperkte emotionele capaciteiten maar met een levendig vermogen tot aanpassing, betere resultaten verkrijgen dan acteurs die diepere en krachtigere gevoelens bezitten, maar hun emoties slechts in afgezwakte vorm kunnen over brengen." Stanislavski
Ad. [5]: interactie tussen jou en je publiek, zowel als persoon, en als personage:
Je hebt zó van die toneelstukken die gecatalogiseerd worden onder de noemer: 'komedie', maar die ieder beoogd lacheffect niet bij het publiek teweeg weten te brengen. Als speler heb je jezelf (on-
Ad.[1]: Interactie met jezelf is al reeds uitgebreid aanbod gekomen in het eerdere gedeelte van de cursus.
Ad.[3]: Interactie als personage met zichzelf, is al reeds behandeld in het hoofdstuk over communicatie.